خبرگزاری هرانا – در پی تهیه و انتشار نامه استمدادخواهی ۴۵ زندانی امنیتی- سیاسی خطاب به دبیرکل سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری، حفاظت زندان ۴۳ تن از ایشان را که همچنان در بند ۷ حضور داشتند به دفتر این نهاد احضار و مورد بازجویی قرار داد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در پی انتشار نامه «استمداد ۴۵ زندانی امنیتی-سیاسی قرنطینه بند هفت زندان اوین از سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری» برای رسیدگی به اوضاع غیرانسانی محل و شرایط نگهداری این زندانیان که از بند ۳۵۰ به زیرزمین بند ۷، تلاش‌های گسترده‌ای از سوی وزارت اطلاعات و دادستانی در این بند آغاز شد.
پس از چندین روز ایجاد فضای تهدید، از صبح تا بعدازظهر روز سه شنبه ۱۶ دی ماه ۹۳ مسئولین حفاظت زندان (آقای خطیبی و چندین تن دیگر) به دستور و امضاء دادستان تهران با فراخواندن آن‌ها به اتاق ریاست بند هفت بصورت جداگانه و تک به تک افراد امضاء کننده نامه را (به جز دو نفر که در بند حضور نداشتند) بازجویی کردند.
در این بازجویی‌های تک نفره، ابتدا زندانیان با برگه‌ای در مقابل خود مواجه شدند که بدون هیچ توضیحی با سئوال مستقیم «تکذیب می‌کنید یا تایید» بازجو همراه بود و گفته می‌شد که حتما باید یکی از آن دو گزینه انتخاب شود.
با شروع اعتراض و مقاومت از‌‌‌ همان نفر اول یعنی «سالار ستوده» و خواستن توضیح از سوی زندانیان در مورد اینکه این تکذیب یا تایید نامه به چه هدف و برای کجا تهیه می‌شود؟ با واکنش شدید بازجویان مواجه شدند.
بازجویان ضمن خودداری از هرگونه توضیح موجه به تهدید و ارعاب تک تک آن‌ها پرداخته و در مورد افراد اندکی که در گذشته با پیگیری‌های فراوان به مرخصی رفته بودند صراحتا گفته شد که در صورت تکذیب نکردن از مرخصی آن‌ها جلوگیری خواهد شد. همچنین در موارد دیگر از محرومیت از ملاقات، عفو، آزادی مشروط نام برده شده است.